Smernica
Právo na opravu - Úradný vestník EÚ
SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2024/1799
z 13. júna 2024
o spoločných pravidlách na podporu opravy tovaru a o zmene nariadenia (EÚ) 2017/2394 a smerníc (EÚ) 2019/771 a (EÚ) 2020/1828
(Text s významom pre EHP)
EURÓPSKY PARLAMENT A RADA EURÓPSKEJ ÚNIE,
so zreteľom na Zmluvu o fungovaní Európskej únie, a najmä na jej článok 114,
so zreteľom na návrh Európskej komisie,
po postúpení návrhu legislatívneho aktu národným parlamentom,
so zreteľom na stanovisko Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru (1),
so zreteľom na stanovisko Výboru regiónov (2),
konajúc v súlade s riadnym legislatívnym postupom (3),
keďže:
(1) Cieľom smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/771 (4) je zlepšiť fungovanie vnútorného trhu a zároveň dosiahnuť vysokú úroveň ochrany spotrebiteľa, ako aj vyššiu obehovosť v rámci hospodárstva. V kontexte zelenej transformácie je cieľom tejto smernice zlepšiť fungovanie vnútorného trhu a zároveň podporovať udržateľnejšiu spotrebu, čím dopĺňa cieľ smernice (EÚ) 2019/771.
(2) V záujme dosiahnutia týchto cieľov, a najmä uľahčenia cezhraničného poskytovania služieb a hospodárskej súťaže medzi opravovňami tovaru zakúpeného spotrebiteľmi na vnútornom trhu, je potrebné stanoviť jednotné pravidlá na podporu opravy tovaru zakúpeného spotrebiteľmi, a to v rámci zodpovednosti predajcu stanovenej v smernici (EÚ) 2019/771 a nad rámec tejto zodpovednosti. Pravidlá na podporu opravy a opätovného použitia tovaru zakúpeného spotrebiteľmi nad rámec existujúcej zodpovednosti predajcu stanovenej smernicou (EÚ) 2019/771 už členské štáty zaviedli alebo ich zavedenie zvažujú. Rozdielne záväzné vnútroštátne predpisy v tejto oblasti predstavujú skutočné alebo potenciálne prekážky fungovania vnútorného trhu a nepriaznivo ovplyvňujú cezhraničné transakcie hospodárskych subjektov pôsobiacich na tomto trhu. Tieto subjekty by mohli byť nútené prispôsobiť svoje služby tak, aby boli v súlade s rôznymi záväznými vnútroštátnymi predpismi, a mohli by byť vystavené dodatočným transakčným nákladom na získanie potrebného právneho poradenstva týkajúceho sa požiadaviek právnych predpisov členského štátu obvyklého pobytu spotrebiteľa, ktoré sa uplatňujú podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 (5), a nútené zodpovedajúcim spôsobom upraviť svoje zmluvy o poskytovaní opravárenských služieb. To sa dotkne najmä malých a stredných podnikov, ktoré sú v odvetví opravárenstva najviac zastúpené. Právna fragmentácia by takisto mohla negatívne ovplyvniť dôveru spotrebiteľov v cezhraničné opravy vzhľadom na neistotu, pokiaľ ide o faktory, ktoré sú pre rozhodnutie o oprave tovaru dôležité.
(3) S cieľom obmedziť predčasnú likvidáciu použiteľného tovaru zakúpeného spotrebiteľmi a podnietiť spotrebiteľov, aby svoj tovar používali dlhšie, je potrebné posilniť ustanovenia týkajúce sa opravy tovaru, ktoré spotrebiteľom umožnia požadovať, aby cenovo dostupnú opravu vykonal poskytovateľ opravárenských služieb, ktorého si vyberú. Oprava by mala viesť k udržateľnej spotrebe, pretože je pravdepodobné, že tak vznikne menej odpadu spôsobeného vyraďovaním tovaru, zníži sa dopyt po zdrojoch, vrátane energie, vyvolaný výrobným procesom a predaj nového tovaru nahrádzajúceho vadný tovar, a takisto sa vyprodukuje menej emisií skleníkových plynov. Touto smernicou sa podporuje udržateľná spotreba s cieľom dosiahnuť prínos pre životné prostredie tým, že sa podporí životný cyklus tovaru zahŕňajúci opätovné použitie, opravu a renováciu, a zároveň prínos pre spotrebiteľov tým, že sa v krátkodobom horizonte predíde nákladom spojeným s novými nákupmi.
(4) Správanie spotrebiteľa ovplyvňuje široká škála aspektov. Pri voľbe medzi opravou a kúpou nového tovaru zohrávajú dôležitú úlohu kritériá rozhodovania, ako sú finančná výhodnosť, životnosť, dostupnosť, blízkosť opravárenských služieb a čas potrebný na opravu. Spotrebiteľom môžu brániť v tom, aby si zvolili opravu, rôzne prekážky. Cieľom tejto smernice je niektoré z nich odstrániť.
(5) V nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1781 (6) sa stanovujú najmä požiadavky na strane ponuky, ktoré sledujú cieľ udržateľnejšieho navrhovania výrobkov vo výrobnej fáze. V smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/825 (7) sa stanovujú požiadavky na strane dopytu, ktorými sa zabezpečuje poskytovanie lepších informácií o životnosti a opraviteľnosti tovaru na mieste predaja, čo by malo spotrebiteľom umožniť prijímať kvalifikované rozhodnutia o udržateľnom nákupe. Cieľom tejto smernice je doplniť uvedené požiadavky na strane ponuky a na strane dopytu tým, že sa podporuje oprava a opätovné použitie v popredajnej fáze nad rámec zodpovednosti predajcu. Okrem toho by sa smernica (EÚ) 2019/771 mala zmeniť tak, aby sa podporovala oprava v rámci zodpovednosti predajcu. Touto smernicou sa teda v kontexte Európskej zelenej dohody sledujú ciele podpory udržateľnejšej spotreby, obehového hospodárstva a zelenej transformácie.
(6) Touto smernicou by nemala byť dotknutá sloboda členských štátov upravovať tie aspekty zmlúv o poskytovaní opravárenských služieb, ktoré nie sú harmonizované právom Únie. Touto smernicou by nemala byť dotknutá ani sloboda členských štátov upravovať aspekty všeobecného zmluvného práva, ako sú pravidlá vzniku, platnosti, neplatnosti alebo účinkov zmlúv vrátane dôsledkov ukončenia zmluvy, pokiaľ nie sú upravené v tejto smernici, ani právo na náhradu škody. Touto smernicou by nemalo byť dotknuté nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/988 (8), najmä v prípade spätného prevzatia výrobku z dôvodu bezpečnosti.
(7) Ak je to zlučiteľné s povinnosťami stanovenými v tejto smernici a v iných príslušných právnych predpisoch Únie, mali by mať členské štáty i naďalej možnosť zachovať alebo zaviesť ustanovenia o iných aspektoch podpory opravy tovaru, ktoré by mohli dopĺňať pravidlá stanovené v tejto smernici, napríklad pokiaľ ide o obchodné záruky, existenciu opravárenských servisných stredísk alebo finančné stimuly na opravu.
(8) S cieľom plne využiť prínos tejto smernice by sa táto smernica mala vzťahovať na všetok tovar. Ustanovenia týkajúce sa povinností opravy a informovania, ako sa uvádza v tejto smernici, by sa však mali uplatňovať len na tovar, v prípade ktorého sú v právnych aktoch Únie stanovené požiadavky na opraviteľnosť.
(9) Požiadavky na opraviteľnosť by mali zahŕňať všetky požiadavky podľa právnych aktov Únie, ktorými sa zabezpečuje, že tovar možno opraviť, okrem iného aj požiadavky podľa rámca pre ekodizajn uvedeného v nariadení (EÚ) 2024/1781, aby sa vzťahovali na širokú škálu tovaru, ako aj na budúci vývoj v akejkoľvek inej oblasti práva Únie.
(10) Opravovne majú spotrebiteľom poskytovať kľúčové informácie o svojich opravárenských službách. S cieľom uľahčiť spotrebiteľovi slobodne sa rozhodnúť, kde si dá tovar opraviť, a pomôcť pri identifikácii a výbere vhodných opravárenských služieb by opravovne mali mať možnosť dobrovoľne používať štandardizovaný európsky formulár pre informácie o oprave uvedený v prílohe I k tejto smernici. Európsky formulár pre informácie o oprave by mal obsahovať kľúčové parametre, ktoré ovplyvňujú rozhodnutia spotrebiteľov o oprave, ako je povaha vady, cena a čas, za ktorý sa opravovňa zaväzuje opravu dokončiť. Ak opravovňa ponúka ďalšie služby, ako je doprava, mali by sa uviesť jednotlivé náklady na tieto služby. Informácie v európskom formulári pre informácie o oprave by sa mali spotrebiteľom poskytovať jasne a zrozumiteľne a v súlade s požiadavkami na prístupnosť uvedenými v smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 (9). Európsky formulár pre informácie o oprave by mohol spotrebiteľom umožniť posúdiť a ľahko porovnať opravárenské služby vrátane alternatívnych ponúk na opravy a uľahčiť poskytovanie informácií o opravárenských službách, najmä mikropodnikom a malým a stredným podnikom. Opravovne by získali väčšiu právnu istotu, keďže správne použitie a vyplnenie európskeho formulára pre informácie o oprave by sa považovalo za splnenie ich právnych povinností, najmä pokiaľ ide o poskytovanie určitých predzmluvných informácií podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ (10). Štandardizovaným predkladaním kľúčových informácií prostredníctvom európskeho formulára pre informácie o oprave by sa zlepšila zrozumiteľnosť a transparentnosť, čo by prispelo k väčšej dôvere spotrebiteľov v opravárenské služby.
(11) Ak opravovňa poskytuje európsky formulár pre informácie o oprave, mala by tak urobiť v primeranej lehote, ktorá by mala zodpovedať čo najkratšej lehote od podania žiadosti a predtým, ako sa spotrebiteľ zaviaže zmluvou o poskytovaní opravárenských služieb. Ak sa európsky formulár pre informácie o oprave neposkytne, mal by mať spotrebiteľ aj možnosť uzavrieť zmluvu o poskytovaní opravárenských služieb s opravovňou na základe predzmluvných informácií poskytnutých inými prostriedkami v súlade so smernicou 2011/83/EÚ.
(12) Európsky formulár pre informácie o oprave by sa mal poskytovať bezplatne. Existujú však situácie, keď opravovňa potrebuje vykonať diagnostickú službu, t. j. skontrolovať tovar aby, zistila povahu vady alebo druh opravy. V takýchto prípadoch by opravovňa mala mať možnosť požiadať spotrebiteľa, aby zaplatil potrebné náklady, ktoré vzniknú, vrátane nákladov na prácu alebo dopravu. V súlade s predzmluvnými informáciami a ďalšími požiadavkami stanovenými v smernici 2011/83/EÚ by opravovňa mala informovať spotrebiteľa o takýchto nákladoch skôr, ako spotrebiteľ o diagnostickú službu požiada, a pred poskytnutím európskeho formulára pre informácie o oprave. Spotrebitelia by mali mať možnosť upustiť od žiadosti o diagnostickú službu, ak sa domnievajú, že náklady na získanie diagnostickej služby sú príliš vysoké. Ak sa spotrebiteľ rozhodne dať tovar opraviť, mala by mať opravovňa možnosť odpočítať si takéto náklady od ceny opravy. Tým nie sú dotknuté pravidlá členských štátov o povinnom odpočítavaní takýchto nákladov. Odpočet by sa mohol oznámiť prostredníctvom európskeho formulára pre informácie o oprave.
(13) Opravovne by počas minimálne 30 kalendárnych dní nemali meniť podmienky opravy, ktoré uviedli v európskom formulári pre informácie o oprave, vrátane ceny za opravu. Opravovňa a spotrebiteľ by však mali mať možnosť dohodnúť sa na dlhšej lehote. Spotrebiteľom by sa tak zabezpečil dostatok času na porovnanie rôznych ponúk opravy. Ak sa zmluva o poskytovaní opravárenských služieb uzatvára na základe európskeho formulára pre informácie o oprave, mali by informácie o podmienkach opravy a cene obsiahnuté v tomto formulári tvoriť neoddeliteľnú súčasť zmluvy o poskytovaní opravárenských služieb, čím sa vymedzia povinnosti opravovne podľa tejto zmluvy. Nedodržanie týchto zmluvných záväzkov sa riadi príslušným vnútroštátnym právom.
(14) Ak sa opravovňa rozhodne poskytnúť európsky formulár pre informácie o oprave a spotrebiteľ súhlasí s podmienkami, ktoré sú v ňom stanovené, mala by byť opravovňa povinná opravu vykonať. Členské štáty by mali spotrebiteľom poskytovať primerané a účinné prostriedky nápravy, ak opravovňa neposkytne opravársku službu po tom, ako spotrebiteľ akceptoval európsky formulár pre informácie o oprave. Takéto prostriedky nápravy by mohli zahŕňať náhradu nákladov zaplatených za diagnostickú službu.
(15) Smernica (EÚ) 2019/771 ukladá predajcom povinnosť opraviť tovar v prípade nesúladu, ktorý existoval v čase dodania tovaru a ktorý sa prejavil v rámci obdobia zodpovednosti. Ak sa takáto povinnosť neuplatňuje, predčasne sa vyraďuje veľké množstvo vadného ale inak použiteľného tovaru. S cieľom podnietiť spotrebiteľov, aby si v takýchto situáciách dali tovar opraviť, by sa touto smernicou mala výrobcom uložiť povinnosť opravovať na žiadosť spotrebiteľa tovar, na ktorý sa vzťahujú požiadavky na opraviteľnosť uložené právnymi aktmi Únie, keďže sú adresátmi týchto požiadaviek na opraviteľnosť. Pokiaľ ide o tovar uvádzaný na trh Únie, mala by sa táto povinnosť vzťahovať na výrobcov usadených v Únii aj mimo nej. Touto smernicou by sa okrem toho nemala spochybňovať ekonomická sloboda výrobcov zastaviť výrobu tovaru bez toho, aby bola v príslušných prípadoch dotknutá povinnosť poskytovať náhradné diely a nástroje podľa práva Únie.
(16) Keďže sa povinnosť vykonať opravu uložená výrobcom podľa tejto smernice vzťahuje na vady, ktoré nie sú spôsobené nesúladom tovaru s kúpnou zmluvou, mali by byť výrobcovia schopní poskytnúť opravu za určitú cenu uhradenú spotrebiteľom alebo bezplatne. Účtovanie ceny by malo výrobcov podnietiť k tomu, aby vytvárali udržateľné obchodné modely vrátane poskytovania opravárenských služieb. Táto cena by mohla napríklad zohľadňovať mzdové náklady, náklady na náhradné diely, náklady na prevádzku opravárenského zariadenia a bežnú maržu. Cena by mala byť primeraná, čo znamená, že by sa mala stanoviť tak, aby spotrebitelia neboli úmyselne odrádzaní od využívania povinnosti výrobcov vykonať opravu. Cena a podmienky opravy by sa mali dohodnúť v zmluve medzi spotrebiteľom a výrobcom a spotrebiteľ by mal mať i naďalej možnosť sa slobodne rozhodnúť, či sú táto cena a podmienky prijateľné. Potreba takejto zmluvy a konkurenčný tlak zo strany iných opravovní by mali motivovať výrobcov, ktorí sú povinní vykonať opravu, aby zachovali cenu, ktorá by bola pre spotrebiteľa prijateľná. Povinnosť opravy sa môže splniť aj bezplatne, ak sa na vadu vzťahuje obchodná záruka, napríklad v súvislosti so zaručenou životnosťou tovaru. S cieľom motivovať spotrebiteľov k tomu, aby si tovar po skončení zákonnej záruky dali opraviť, by mal byť výrobca schopný ponúknuť počas trvania opravy zapožičanie porovnateľného tovaru, ktorý by sa mal vrátiť hneď po prevzatí opraveného tovaru.
(17) Bolo by prospešné, keby sa oprava mohla vykonať čo najbližšie k spotrebiteľovi, aby sa zabránilo zbytočným nákladom na prepravu a emisiám. Výrobcovia a v príslušných prípadoch splnomocnení zástupcovia, dovozcovia a distribútori by mali mať možnosť splniť si povinnosť vykonať opravu prostredníctvom subdodávateľa, napríklad ak nemajú infraštruktúru na opravu alebo ak opravu môže vykonať opravovňa nachádzajúca sa bližšie k spotrebiteľovi. Mali by však naďalej niesť zodpovednosť za túto povinnosť.
(18) Na základe požiadaviek stanovených v delegovaných aktoch prijatých podľa nariadenia (EÚ) 2024/1781 alebo vo vykonávacích opatreniach prijatých podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/125/ES (11) majú výrobcovia poskytovať prístup k náhradným dielom, informáciám o oprave a údržbe alebo akýmkoľvek softvérovým nástrojom, firmvéru alebo podobným pomocným prostriedkom súvisiacim s opravou. Uvedenými požiadavkami sa zabezpečuje technická uskutočniteľnosť opravy, a to nielen výrobcom, ale aj inými opravovňami. V dôsledku toho budú mať opravovne a v príslušných prípadoch spotrebitelia prístup k náhradným dielom a informáciám a nástrojom týkajúcim sa opráv v súlade s právnymi aktmi Únie a spotrebitelia budú mať širší výber opravovní alebo v príslušných prípadoch možnosť opraviť si tovar sami. Náhradné diely by mali byť k dispozícii aspoň počas obdobia stanoveného v aktoch Únie. Výrobcovia, ktorí z dôvodu zodpovedajúcich právnych povinností podľa práva Únie alebo dobrovoľne poskytujú náhradné diely a nástroje v prípade tovaru, na ktorý sa vzťahujú právne akty uvedené v prílohe II k tejto smernici, by mali účtovať primeranú cenu, ktorá nebráni prístupu k takýmto náhradným dielom a nástrojom, a tým nezabraňuje oprave. Na doplnenie týchto opatrení by výrobcovia nemali používať žiadne zmluvné doložky, hardvérové alebo softvérové techniky, ktoré bránia oprave tovaru, v prípade ktorého existujú požiadavky na opraviteľnosť stanovené v právnych aktoch Únie uvedených v prílohe II k tejto smernici, pokiaľ nie sú odôvodnené legitímnymi a objektívnymi faktormi vrátane zabránenia neoprávnenému používaniu diel a iných predmetov chránených právami duševného vlastníctva podľa právnych aktov Únie a vnútroštátnych právnych aktov, najmä smerníc Európskeho parlamentu a Rady 2001/29/ES (12), 2004/48/ES (13) a (EÚ) 2019/790 (14), alebo jeho obmedzenia. Týmto by sa teda mala podporiť hospodárska súťaž a prínos pre spotrebiteľov v podobe lepších služieb a nižších cien opráv.
(19) Praktiky obchodníkov, ktoré nútia spotrebiteľov myslieť si, že ich tovar nemožno opraviť z dôvodu predchádzajúcej opravy alebo kontroly zo strany nezávislej opravovne, neprofesionálnej opravovne či koncových používateľov, alebo nepravdivé tvrdenia, že takáto oprava či kontrola vytvára riziká súvisiace s bezpečnosťou, a tým zavádzajú spotrebiteľov, by v príslušných prípadoch mohli predstavovať nekalé obchodné praktiky podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES (15).
(20) Povinnosť vykonať opravu by mala platiť aj v prípadoch, keď je výrobca usadený mimo Únie. V snahe umožniť spotrebiteľom obrátiť sa na hospodársky subjekt usadený v Únii, ktorý túto povinnosť splní, stanovuje sa v tejto smernici postupnosť alternatívnych hospodárskych subjektov, ktoré v takýchto prípadoch musia splniť povinnosť výrobcu vykonať opravu. To by malo umožniť výrobcom, ktorí sa nachádzajú mimo Únie, aby zorganizovali vykonanie opravy v Únii a splnili si svoju povinnosť.
(21) Aby nedochádzalo k nadmernému zaťaženiu výrobcov a aby sa zabezpečilo, že budú schopní plniť svoju povinnosť vykonať opravu, mala by sa táto povinnosť obmedziť na tovar, v súvislosti s ktorým sú požiadavky na opraviteľnosť stanovené v právnych aktoch Únie, a to v rozsahu, v akom sú v nich tieto požiadavky stanovené. Požiadavky na opraviteľnosť nezaväzujú výrobcov vadný tovar opraviť, ale zabezpečujú, aby bol tovar opraviteľný. Príkladmi právnych aktov Únie, ktorými sa stanovujú požiadavky na opraviteľnosť, sú delegované akty prijaté podľa nariadenia (EÚ) 2024/1781 alebo vykonávacie opatrenia prijaté podľa smernice 2009/125/ES, ktorými sa vytvára rámec na zlepšenie environmentálnej udržateľnosti výrobkov, alebo iné príslušné právne akty Únie, ako je nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1542 (16). Toto obmedzenie povinnosti vykonať opravu by malo zabezpečiť, že sa táto povinnosť vzťahuje len na tovar, ktorý bol navrhnutý tak, aby bol opraviteľný. Príslušné požiadavky na opraviteľnosť zahŕňajú požiadavky na navrhovanie tovaru, ktoré zvyšujú možnosť demontáže tovaru, a sprístupnenie radu náhradných dielov na minimálne obdobie. Povinnosť vykonať opravu by mala zodpovedať rozsahu požiadaviek na opraviteľnosť, napríklad že požiadavky na ekodizajn sa môžu uplatňovať len na určité komponenty tovaru alebo že sa môže stanoviť určité časové obdobie na sprístupnenie náhradných dielov. Povinnosť vykonať opravu podľa tejto smernice, ktorá umožňuje spotrebiteľovi požadovať opravu priamo od výrobcu v popredajnej fáze, by mala doplniť požiadavky na opraviteľnosť na strane ponuky stanovené napríklad v nariadení (EÚ) 2024/1781, čím sa podporuje dopyt spotrebiteľov po oprave.
(22) V záujme zabezpečenia právnej istoty by sa v tejto smernici mal v prílohe II uviesť zoznam právnych aktov Únie obsahujúcich požiadavky na opraviteľnosť príslušných kategórií tovaru. V záujme zabezpečenia súladu s budúcim vývojom v oblasti regulácie by sa mala na Komisiu delegovať právomoc prijímať akty v súlade s článkom 290 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pokiaľ ide o doplnenie právnych aktov Únie do prílohy II k tejto smernici v prípade prijatia nových požiadaviek na opraviteľnosť. Komisia by mala tieto právne akty doplniť čo najskôr, najneskôr však 12 mesiacov po ich uverejnení. Je osobitne dôležité, aby Komisia počas prípravných prác uskutočnila príslušné konzultácie, a to aj na úrovni expertov, a aby tieto konzultácie vykonávala v súlade so zásadami stanovenými v Medziinštitucionálnej dohode z 13. apríla 2016 o lepšej tvorbe práva (17). Predovšetkým v záujme zabezpečenia rovnakej účasti na príprave delegovaných aktov sa všetky dokumenty doručujú Európskemu parlamentu a Rade v rovnakom čase ako expertom z členských štátov a experti Európskeho parlamentu a Rady majú systematicky prístup na zasadnutia skupín expertov Komisie, ktoré sa zaoberajú prípravou delegovaných aktov.
(23) Touto smernicou sa síce výrobcovi ukladá povinnosť vykonať opravu, zároveň sa ale spotrebiteľovi uľahčuje výber opravárenských služieb od iných opravovní. Tento výber sa uľahčí najmä európskym formulárom pre informácie o oprave, ktorý dobrovoľne poskytuje nielen výrobca, ale aj opravovne, napríklad predajcovia alebo nezávislé opravovne, alebo vyhľadávaním prostredníctvom online platformy pre opravy. Keďže spotrebitelia budú musieť za opravu platiť, budú pravdepodobne možnosti opravy porovnávať, aby si vybrali čo najvhodnejšie opravárenské služby pre svoje potreby. Je teda pravdepodobné, že sa obrátia skôr na nezávislé opravovne vo svojom blízkom okolí alebo na predajcu než na výrobcov, ktorí by sa napríklad mohli nachádzať vo väčšej vzdialenosti, a ktorých cena by mohla byť vyššia vzhľadom na náklady na prepravu.
(24) V súlade so smernicou (EÚ) 2019/771 by mal byť výrobca oslobodený od povinnosti vykonať opravu, ak je oprava fakticky alebo právne nemožná. Výrobca by preto nemal mať možnosť odmietnuť opravu z čisto ekonomických dôvodov, ako sú náklady na náhradné diely, alebo len z toho dôvodu, že predchádzajúcu opravu vykonali iné opravovne či v príslušných prípadoch spotrebiteľ. Vo vnútroštátnych právnych predpisoch, ktorými sa vykonáva smernica (EÚ) 2019/771 alebo predchádzajúca smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES (18), sa už používa kritérium nemožnosti opravy a vnútroštátne súdy ho uplatňujú.
(25) S cieľom zvýšiť informovanosť spotrebiteľov o dostupnosti opravy, a tým aj jej pravdepodobnosť, by výrobcovia alebo v príslušných prípadoch splnomocnení zástupcovia, dovozcovia alebo distribútori mali informovať spotrebiteľov tak, že sprístupnenia informácie o svojej povinnosti vykonať opravu a o svojich opravárenských službách. Informácie by mali byť k dispozícii aspoň počas celého trvania povinnosti vykonať opravu, čo by sa dalo chápať ako obdobie od času uvedenia na trh až do uplynutia platnosti požiadaviek na opraviteľnosť. V informáciách by sa mal uviesť tovar, na ktorý sa táto povinnosť vzťahuje, spolu s vysvetlením, že sa oprava tohto tovaru poskytuje, napríklad prostredníctvom subdodávateľov, a v akom rozsahu. Tieto informácie by mali byť pre spotrebiteľa ľahko prístupné a mali by sa poskytovať jasným a zrozumiteľným spôsobom bez toho, aby o ne musel spotrebiteľ žiadať, a v súlade s požiadavkami na prístupnosť podľa smernice (EÚ) 2019/882. Výrobca by mal mať možnosť slobodne určiť, akým spôsobom bude spotrebiteľa informovať, napríklad viditeľným a zreteľným spôsobom prostredníctvom webového sídla, prostredníctvom digitálneho pasu výrobku alebo na mieste predaja, napríklad ak je výrobca predajcom.
(26) S cieľom podporiť opravovanie by Komisia mala zriadiť európsku online platformu pre opravy (ďalej len „európska online platforma“). Európska online platforma by mala pozostávať z vnútroštátnych sekcií založených na spoločnom online rozhraní a mala by obsahovať odkazy na vnútroštátne online platformy pre opravy (ďalej len „vnútroštátne online platformy“), ktoré spĺňajú kritériá stanovené v tejto smernici. Na tento účel by Komisia mala vytvoriť spoločné online rozhranie pre európsku online platformu. Komisia by mala zodpovedať aj za zabezpečenie IT údržby spoločného online rozhrania a odpovedať na technické alebo iné otázky používateľov týkajúce sa akéhokoľvek nesprávneho fungovania európskej online platformy. Európska online platforma by mala byť pre spotrebiteľov prístupná bezplatne. Takisto by mala byť schopná v príslušných prípadoch zahŕňať predajcov renovovaného tovaru, nákupcov vadného tovaru na renováciu alebo doplnkových trhovo orientovaných nástrojov, ako sú komunitné iniciatívy v oblasti opráv. Členské štáty by mali buď použiť spoločné online rozhranie na vytvorenie svojich vnútroštátnych sekcií na európskej online platforme alebo zriadiť či v príslušných prípadoch udržiavať vnútroštátne online platformy, ktoré spĺňajú kritériá stanovené v tejto smernici. Keď členské štáty využívajú európsku online platformu, malo by sa ponechať na uváženie členských štátov, akým spôsobom budú vnútroštátne sekcie vypĺňať, napríklad samoregistráciou, importovaním hromadných údajov z existujúcich databáz so súhlasom opravovní alebo tak, že registráciu podrobia predchádzajúcemu schváleniu. Ak to členské štáty považujú za potrebné, mali by mať možnosť stanoviť podmienky prístupu do vnútroštátnych sekcií, ako napríklad splnenie kritérií odbornej kvalifikácie alebo preukázanie dodržiavania príslušných dobrovoľných európskych alebo vnútroštátnych noriem kvality opravy. Takéto podmienky by mali byť nediskriminačné a v súlade s právom Únie. Členské štáty, ktoré sa rozhodnú stanoviť podmienky prístupu do svojich vnútroštátnych sekcií, by mali mať k dispozícii ďalších šesť mesiacov na sfunkčnenie svojich vnútroštátnych sekcií.
(27) Niektoré členské štáty alebo podniky už investovali zdroje do rozvoja vnútroštátnych online platforiem na podporu opráv. S cieľom zabrániť vzniku nadmerného administratívneho zaťaženia a umožniť primeranú flexibilitu by členské štáty mali mať možnosť rozhodnúť sa zachovať existujúcu vnútroštátnu online platformu, ktorá je v súlade s požiadavkami tejto smernice. Ak členský štát prevádzkuje alebo zriaďuje vnútroštátnu online platformu, nemal by byť povinný zriadiť vnútroštátnu sekciu na európskej online platforme ani určiť národné kontaktné miesta. Členské štáty by si mali vybrať medzi zriadením vnútroštátnej sekcie na európskej online platforme alebo zriadením vnútroštátnej online platformy, ktorá spĺňa podmienky stanovené v tejto smernici, a informovať o tom Komisiu do 31. júla 2026. Takéto vnútroštátne online platformy budú prístupné prostredníctvom odkazu z európskej online platformy, ak budú funkčné najneskôr 31. júla 2027. Mohli by byť súkromné, verejné alebo online platformy verejno-súkromného partnerstva.
(28) Európska online platforma by mala zahŕňať ľahko použiteľné nástroje na vyhľadávanie opravovní podľa členských štátov. Spotrebiteľom by to pomohlo posúdiť a porovnať výhody rôznych poskytovateľov opravárenských služieb, a tým ich motivovať k tomu, aby sa rozhodli pre opravu. Kým cieľom európskej online platformy je uľahčiť vyhľadávanie opravárenských služieb vo vzťahoch medzi podnikmi a spotrebiteľmi, v záujme podpory udržateľnej spotreby by členské štáty mali mať možnosť rozšíriť rozsah svojej vnútroštátnej sekcie na európskej online platforme tak, aby zahŕňala predajcov renovovaného tovaru, nákupcov vadného tovaru na renováciu alebo komunitné iniciatívy v oblasti opráv, ako sú opravárenské kaviarne.
(29) Členské štáty by mali vymenovať zástupcu, ktorý bude súčasťou expertnej skupiny zriadenej Komisiou, ktorá bude poskytovať poradenstvo pri navrhovaní a fungovaní európskej online platformy, s cieľom uľahčiť koordináciu medzi Komisiou a členskými štátmi.
(30) Členské štáty by mali určiť aj národné kontaktné miesta zodpovedné za úlohy súvisiace s riadením ich vnútroštátnej sekcie. Národné kontaktné miesta určené členskými štátmi by mali v príslušných prípadoch vykonávať dohľad nad údajmi obsiahnutými vo vnútroštátnej sekcii zameraný na odhaľovanie, identifikáciu a odstraňovanie neplatných informácií v súlade s právom Únie.
(31) Komisia by mala zabezpečiť, aby bola európska online platforma ľahko a bezplatne prístupná pre spotrebiteľov. Európska online platforma by mala spotrebiteľom umožniť nájsť vhodné opravárenské služby pre ich vadný tovar a v príslušných prípadoch predajcov renovovaného tovaru, nákupcov vadného tovaru na renováciu alebo komunitné iniciatívy v oblasti opráv, ako sú opravárenské kaviarne. Spotrebitelia by mali mať možnosť používať vyhľadávacie funkcie na filtrovanie podľa rôznych parametrov, ako sú kategórie tovaru, dostupnosť dočasného náhradného tovaru, ukazovatele kvality a všetky podmienky opravy vrátane umiestnenia opravovne a možnosti cezhraničného poskytovania služieb. Európska online platforma by mala byť prístupná aj zraniteľným spotrebiteľom vrátane osôb so zdravotným postihnutím v súlade s uplatniteľným právom Únie týkajúcim sa prístupnosti.
(32) Funkcia vyhľadávania podľa tovaru by sa mohla vzťahovať na druh alebo značku tovaru. Keďže opravovne nemôžu vedieť, o akú konkrétnu vadu ide skôr, než sa podá žiadosť o opravu, malo by postačovať, aby na európskej online platforme poskytli všeobecné informácie o hlavných prvkoch svojich opravárenských služieb, aby sa spotrebitelia mohli rozhodnúť, či si daný tovar nechajú opraviť, najmä priemerný čas potrebný na dokončenie opravy, dostupnosť dočasného náhradného tovaru, miesto, kde spotrebiteľ tovar na opravu odovzdá a dostupnosť doplnkových služieb. Opravovne a v príslušných prípadoch predajcovia renovovaného tovaru, nákupcovia vadného tovaru na renováciu alebo komunitné iniciatívy v oblasti opráv, ako sú opravárenské kaviarne, by sa mali nabádať, aby svoje informácie na európskej online platforme pravidelne aktualizovali. S cieľom vybudovať dôveru spotrebiteľov v opravárenské služby dostupné na európskej online platforme by mali byť opravovne schopné preukázať, že dodržiavajú určité normy v oblasti opravy.
(33) S cieľom uľahčiť získanie európskeho formulára pre informácie o oprave, by európska online platforma mala zahŕňať možnosť, aby si spotrebitelia vyžiadali tento formulár priamo od opravovne prostredníctvom európskej online platformy, ak opravovňa tento formulár dobrovoľne sprístupní.
(34) V záujme zvýšenia informovanosti spotrebiteľov o európskej online platforme by Komisia a členské štáty mali podniknúť vhodné kroky, napríklad umiestniť navigačné prvky upozorňujúce na európsku online platformu na súvisiace vnútroštátne webové sídla alebo viesť komunikačné kampane.
(35) Členské štáty by mali zabezpečiť, aby ich vnútroštátne právne predpisy, a to aj pri transpozícii tejto smernice, v plnej miere rešpektovali základné slobody poskytovať služby a usadiť sa zakotvené v zmluvách. Touto smernicou by nemala byť dotknutá smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/958 (19).
(36) Členské štáty by mali v záujme podpory opravy prijať aspoň jedno opatrenie. Takéto opatrenia by mohli byť finančnej alebo nefinančnej povahy. Opatrenia nefinančnej povahy by mohli zahŕňať informačné kampane, podporu komunitných iniciatív v oblasti opráv prostredníctvom priamych prostriedkov, ako je poskytovanie priestoru pre opravárenské laboratóriá alebo miesta na stretávanie, napríklad v komunitných alebo kultúrnych centrách. Opatrenia finančnej povahy by mohli mať napríklad podobu poukážok na opravu, fondov na opravy, podpory alebo vytvárania miestnych alebo regionálnych online platforiem pre opravy, organizovania alebo financovania vzdelávacích programov na nadobudnutie osobitných zručností v oblasti opráv a daňových opatrení. V kontexte daňových opatrení, ak je to uplatniteľné, v súlade s prílohou III k smernici Rady 2006/112/ES (20) sa členské štáty môžu v náležitom prípade rozhodnúť stanoviť zníženú sadzbu dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o poskytovanie opravárenských služieb týkajúcich sa domácich spotrebičov, obuvi a koženého tovaru, odevov a bytového textilu vrátane menších opráv a úprav. V tejto súvislosti by Komisia mohla prípadne zvážiť predloženie návrhu na zmenu prílohy III k uvedenej smernici. Tieto opatrenia by sa mohli prijať na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni. Členské štáty by mali oznámiť Komisii jedno alebo viacero opatrení prijatých na podporu opráv s cieľom uľahčiť výmenu najlepších postupov. Komisia by mala informácie o týchto opatreniach zverejniť.
(37) Je nevyhnutné, aby členské štáty stanovili sankcie za porušenie vnútroštátnych ustanovení prijatých podľa tejto smernice, a zabezpečili ich presadzovanie. Sankcie by mali byť účinné, primerané a odrádzajúce.
(38) Komisia by mala umožniť vypracovanie dobrovoľnej európskej normy kvality pre opravárenské služby, napríklad podporovaním a uľahčovaním dobrovoľnej spolupráce na tejto norme medzi podnikmi, subjektmi verejného sektora a inými zainteresovanými stranami, ako sú nezávislé opravovne a komunitné iniciatívy v oblasti opráv, alebo podaním žiadosti o vypracovanie normy európskym normalizačným organizáciám. Európska norma kvality pre opravárenské služby by mohla posilniť dôveru spotrebiteľov v opravárenské služby v celej Únii. Takáto norma by mohla zahŕňať aspekty ovplyvňujúce rozhodnutia spotrebiteľov o oprave, ako je čas potrebný na dokončenie opravy, dostupnosť dočasného náhradného tovaru, záruky kvality, ako napríklad obchodná záruka na opravu, a dostupnosť doplnkových služieb, ako je odobratie, inštalácia a preprava, ktoré ponúkajú opravovne.
(39) Ustanoveniami o presadzovaní stanovenými v tejto smernici nie je dotknutá smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1828 (21).
(40) S cieľom motivovať spotrebiteľov k výberu opravy na uvedenie tovaru do súladu v rámci zodpovednosti predajcu, a teda podporiť opravu, ak si spotrebiteľ zvolí opravu ako prostriedok nápravy na uvedenie tovaru do súladu, by sa smernica (EÚ) 2019/771 mala zmeniť tak, aby sa obdobie zodpovednosti predĺžilo o 12 mesiacov, ktoré by sa mali pripočítať k zostávajúcemu obdobiu zodpovednosti za tovar. Toto predĺženie by sa malo uplatniť raz. Členské štáty by však mohli ďalej motivovať k oprave tým, že stanovia ďalšie predĺženia zodpovednosti predajcu, ak sa oprava uskutoční znova. Členské štáty by tiež mohli zaviesť alebo zachovať pravidlá na predĺženie zodpovednosti predajcu v prípade opravy na obdobia dlhšie ako 12 mesiacov. V súlade so smernicou (EÚ) 2019/771, ak sa uplatňuje predĺženie obdobia zodpovednosti, by mal predajca niesť zodpovednosť za akýkoľvek nesúlad, ktorý existoval v čase dodania tovaru a ktorý sa prejaví v rámci zostávajúceho obdobia zodpovednosti za tovar, ktoré zahŕňa aj predĺženie. Predĺžením obdobia zodpovednosti by nemali byť dotknuté práva spotrebiteľov stanovené v smernici (EÚ) 2019/771. Touto smernicou by nemali byť dotknuté ustanovenia, ktoré zavádzajú alebo ponechávajú v platnosti členské štáty a ktorými sa stanovuje dlhšie predĺženie obdobia zodpovednosti len pre opravené diely v súlade so smernicou (EÚ) 2019/771. Vzhľadom na flexibilitu, ktorú poskytuje smernica (EÚ) 2019/771, by členské štáty, ktoré nestanovujú pevné obdobia zodpovednosti predajcu alebo stanovujú iba premlčaciu dobu pre prostriedky nápravy, mali zabezpečiť, aby zodpovednosť predajcu alebo premlčacia doba pre prostriedky nápravy v prípade opravy zodpovedala aspoň dvom rokom a 12 mesiacom, čo zodpovedá minimálnemu obdobiu zodpovednosti predajcu stanovenému v smernici (EÚ) 2019/771 a minimálnemu predĺženiu tohto obdobia v prípade opravy. Predĺžením obdobia zodpovednosti by sa podporila udržateľná spotreba a prispelo by sa k obehovému hospodárstvu.
(41) S cieľom podporiť opravovanie v rámci zodpovednosti predajcu v prospech spotrebiteľov a v záujme ochrany životného prostredia by sa smernica (EÚ) 2019/771 mala ďalej zmeniť tak, aby sa zaviedla nová povinnosť informovať spotrebiteľa o práve vybrať si medzi opravou a výmenou, ako aj o predĺžení obdobia zodpovednosti, ak sa spotrebiteľ rozhodne pre opravu, čím sa zvýši informovanosť o oboch alternatívach a výhode výberu opravy. Táto požiadavka na informácie by podporila udržateľnú spotrebu a prispela by k obehovému hospodárstvu.
(42) S cieľom podporiť spotrebiteľov a motivovať k oprave, by predajca mohol v závislosti od špecifík príslušnej kategórie tovaru zapožičať spotrebiteľovi náhradný tovar, ak oprava nebola dokončená v primeranej lehote či bez závažných ťažkostí. Tento náhradný tovar by mohol byť aj renovovaný tovar. Náhradný tovar by sa mal v každom prípade spotrebiteľovi dočasne požičiavať bezplatne. Okrem toho by mal predajca i tak opravu vykonať v primeranej lehote. Poskytnutie zapožičaného tovaru počas trvania opravy môže zabrániť závažným ťažkostiam spotrebiteľa, nemôže však byť dôvodom neprimerane dlhej lehoty opravy. Okrem toho v prípade výmeny ako prostriedku nápravy a na žiadosť spotrebiteľa by predajca mohol spotrebiteľovi poskytnúť renovovaný tovar.
(43) S cieľom umožniť presadzovanie pravidiel stanovených v tejto smernici prostredníctvom žalôb v zastúpení, je potrebná zmena prílohy I k smernici (EÚ) 2020/1828. Aby príslušné orgány určené ich členskými štátmi spolupracovali a koordinovali činnosť medzi sebou a s Komisiou s cieľom presadzovať dodržiavanie pravidiel stanovených v tejto smernici, je potrebná zmena prílohy k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2394 (22).
(44) Aby sa hospodárske subjekty mohli prispôsobiť, mali by sa zaviesť prechodné ustanovenia týkajúce sa uplatňovania niektorých článkov tejto smernice. Zmena smernice (EÚ) 2019/771 by sa mala uplatňovať len na kúpne zmluvy uzavreté po 31. júli 2026 s cieľom zabezpečiť právnu istotu a poskytnúť predajcom dostatok času na prispôsobenie sa zmeneným prostriedkom nápravy vo forme opravy a výmeny tovaru.
(45) V súlade so spoločným politickým vyhlásením členských štátov a Komisie z 28. septembra 2011 o vysvetľujúcich dokumentoch (23) sa členské štáty zaviazali, že v odôvodnených prípadoch k svojim oznámeniam o transpozičných opatreniach pripoja jeden alebo viacero dokumentov vysvetľujúcich vzťah medzi prvkami smernice a zodpovedajúcimi časťami vnútroštátnych transpozičných nástrojov. V súvislosti s touto smernicou sa zákonodarca domnieva, že zasielanie takýchto dokumentov je odôvodnené.
(46) Členské štáty nemôžu uspokojivo dosiahnuť podporu opravy tovaru zakúpeného spotrebiteľmi s cieľom prispieť k riadnemu fungovaniu vnútorného trhu a zároveň zabezpečiť vysokú úroveň ochrany životného prostredia a spotrebiteľov. Vznikajúce záväzné vnútroštátne predpisy, ktoré podporujú udržateľnú spotrebu opravou chýb mimo rozsahu pôsobnosti smernice (EÚ) 2019/771, sa budú pravdepodobne líšiť a viesť k roztrieštenosti vnútorného trhu. Členské štáty nesmú meniť plne harmonizované pravidlá týkajúce sa chýb v rámci zodpovednosti predajcu stanovenej v smernici (EÚ) 2019/771. Cieľ tejto smernice možno z dôvodu jej rozsahu a účinkov lepšie dosiahnuť na úrovni Únie prostredníctvom plne harmonizovaných spoločných pravidiel na podporu opravy v rámci zodpovednosti predajcu stanovenej v smernici (EÚ) 2019/771 a nad rámec tejto zodpovednosti. Únia preto môže prijať opatrenia v súlade so zásadou subsidiarity podľa článku 5 Zmluvy o Európskej únii. V súlade so zásadou proporcionality podľa uvedeného článku táto smernica neprekračuje rámec nevyhnutný na dosiahnutie tohto cieľa.
(47) Táto smernica rešpektuje základné práva a slobody a má za cieľ zabezpečiť úplné dodržiavanie najmä článkov 16, 26, 37, 38 a 47 Charty základných práv Európskej únie (ďalej len „charta“). Prispieva k zlepšeniu kvality životného prostredia v súlade s článkom 37 charty podporovaním udržateľnej spotreby tovaru, a tým znižovaním negatívnych vplyvov predčasnej likvidácie použiteľného tovaru na životné prostredie. Táto smernica zabezpečuje úplné dodržiavanie článku 38 o ochrane spotrebiteľa posilnením práv spotrebiteľa týkajúcich sa chýb, ktoré sa vyskytnú alebo sa prejavia mimo zodpovednosti predajcu podľa smernice (EÚ) 2019/771. Zabezpečuje takisto dodržiavanie slobody podnikania v súlade s článkom 16 charty tým, že zaručuje zmluvnú slobodu a podporuje rozvoj opravárenských služieb na vnútornom trhu. Táto smernica prispieva k integrácii osôb so zdravotným postihnutím v súlade s článkom 26 charty tým, že uľahčuje prístup k európskej online platforme pre osoby so zdravotným postihnutím. Cieľom tejto smernice je zabezpečiť úplné dodržiavanie článku 47 charty o práve na účinný prostriedok nápravy a na spravodlivý proces prostredníctvom účinných nástrojov presadzovania,
PRIJALI TÚTO SMERNICU:
Článok 1
Predmet úpravy, účel a rozsah pôsobnosti
1. Touto smernicou sa stanovujú spoločné pravidlá, ktorými sa posilňujú ustanovenia týkajúce sa opravy tovaru s cieľom prispieť k riadnemu fungovaniu vnútorného trhu a zároveň zabezpečiť vysokú úroveň ochrany spotrebiteľa a životného prostredia.
2. Táto smernica sa uplatňuje na opravu tovaru zakúpeného spotrebiteľmi v prípade vady tovaru, ktorá sa vyskytne alebo prejaví mimo rámca zodpovednosti predajcu podľa článku 10 smernice (EÚ) 2019/771.
3. Články 5 a 6 sa uplatňujú len na tovar, v prípade ktorého sú požiadavky na opraviteľnosť stanovené v právnych aktoch Únie uvedených v prílohe II, a to v rozsahu, v akom sú v nich stanovené.
4. Touto smernicou nie je dotknutá smernica (EÚ) 2018/958.
Článok 2
Vymedzenie pojmov
Na účely tejto smernice sa uplatňujú tieto vymedzenia pojmov:
1. „spotrebiteľ“ je „spotrebiteľ“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 2 smernice (EÚ) 2019/771;
2. „opravovňa“ je akákoľvek fyzická alebo právnická osoba, ktorá v súvislosti so svojou obchodnou, podnikateľskou, remeselnou alebo profesijnou činnosťou poskytuje opravárenskú službu, vrátane výrobcov a predajcov, ktorí poskytujú opravárenské služby, a poskytovateľov opravárenských služieb, bez ohľadu na to, či sú nezávislí alebo prepojení s takýmito výrobcami alebo predajcami;
3. „oprava“ je „oprava“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 20 nariadenia (EÚ) 2024/1781;
4. „predajca“ je „predávajúci“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 3 smernice (EÚ) 2019/771;
5. „výrobca“ je „výrobca“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 42 nariadenia (EÚ) 2024/1781;
6. „splnomocnený zástupca“ je „splnomocnený zástupca“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 43 nariadenia (EÚ) 2024/1781;
7. „dovozca“ je „dovozca“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 44 nariadenia (EÚ) 2024/1781;
8. „distribútor“ je „distribútor“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 45 nariadenia (EÚ) 2024/1781;
9. „tovar“ je „tovar“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 5 smernice (EÚ) 2019/771, okrem vody, plynu a elektriny;
10. „renovovanie“ je „renovovanie“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 18 nariadenia (EÚ) 2024/1781;
11. „požiadavky na opraviteľnosť“ sú požiadavky stanovené v právnych aktoch Únie uvedených v prílohe II, ktoré umožňujú opravu tovaru, vrátane požiadaviek na zlepšenie jednoduchosti demontáže, požiadaviek na prístup k náhradným dielom a informáciám a nástrojom súvisiacim s opravou, ktoré sa vzťahujú na tovar alebo špecifické komponenty tovaru;
12. „trvanlivý nosič“ je „trvanlivý nosič“ v zmysle vymedzenia v článku 2 bode 11 smernice (EÚ) 2019/771.
Článok 3
Úroveň harmonizácie
Členské štáty nesmú vo svojich vnútroštátnych právnych predpisoch zachovať ani zaviesť ustanovenia, ktoré sa odchyľujú od ustanovení tejto smernice.
Článok 4
Európsky formulár pre informácie o oprave
1. Opravovne môžu spotrebiteľovi poskytnúť európsky formulár pre informácie o oprave uvedený v prílohe I. Európsky formulár pre informácie o oprave sa poskytuje na trvanlivom nosiči a v primeranej lehote po podaní žiadosti a predtým, ako sa spotrebiteľ zaviaže zmluvou o poskytovaní opravárenských služieb.
2. Európsky formulár pre informácie o oprave sa poskytuje bezplatne.
3. Odchylne od odseku 2, ak je na určenie povahy vady, druhu opravy a na odhad ceny opravy potrebná diagnostická služba vrátane fyzického skontrolovania alebo skontrolovania na diaľku, opravovňa môže žiadať od spotrebiteľa úhradu potrebných nákladov na túto službu.
Bez toho, aby bola dotknutá smernica 2011/83/EÚ, informuje opravovňa spotrebiteľa o nákladoch na diagnostickú službu.
4. V európskom formulári pre informácie o oprave sa jasným a zrozumiteľným spôsobom špecifikujú tieto podmienky opravy:
a) identifikačné údaje opravovne;
b) poštová adresa, na ktorej má opravovňa sídlo, ako aj telefónne číslo a e-mailová adresa opravovne a, ak sú k dispozícii, ďalšie prostriedky online komunikácie, ktoré spotrebiteľovi umožňujú rýchlo, účinne a prijateľným spôsobom kontaktovať opravovňu a komunikovať s ňou;
c) tovar, ktorý sa má opraviť;
d) povaha vady a druh navrhovanej opravy;
e) cena alebo, ak cenu nemožno primerane vypočítať vopred, spôsob, akým sa má cena vypočítať, a maximálna cena opravy;
f) čas potrebný na dokončenie opravy;
g) dostupnosť dočasného náhradného tovaru počas trvania opravy a prípadné náklady spotrebiteľa na dočasnú náhradu;
h) miesto, kde spotrebiteľ odovzdáva tovar na opravu;
i) v príslušných prípadoch dostupnosť doplnkových služieb, ako je odobratie, inštalácia a preprava, ktoré opravovňa ponúka, a prípadné podrobné náklady spotrebiteľa na tieto služby;
j) obdobie platnosti európskeho formulára pre informácie o oprave;
k) v príslušných prípadoch ďalšie informácie.
5. Opravovňa nesmie meniť podmienky opravy špecifikované v európskom formulári pre informácie o oprave počas 30 kalendárnych dní odo dňa, keď sa tento formulár spotrebiteľovi poskytol. Opravovňa a spotrebiteľ sa môžu dohodnúť na dlhšom období platnosti európskeho formulára pre informácie o oprave. Ak spotrebiteľ v rámci obdobia platnosti súhlasí s podmienkami stanovenými v európskom formulári pre informácie o oprave, je opravovňa povinná vykonať opravárenskú službu za týchto podmienok.
6. Ak opravovňa poskytla spotrebiteľovi úplný a presný európsky formulár pre informácie o oprave, považuje sa to za splnenie týchto požiadaviek:
a) požiadavky na informácie o hlavných prvkoch opravárenskej služby stanovené v článku 5 ods. 1 písm. a) a článku 6 ods. 1 písm. a) smernice 2011/83/EÚ a článku 22 ods. 1 písm. j) smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES (24);
b) požiadavky na informácie o identifikačných a kontaktných údajoch opravovne stanovené v článku 5 ods. 1 písm. b) a článku 6 ods. 1 písm. b) a c) smernice 2011/83/EÚ, článku 22 ods. 1 písm. a) smernice 2006/123/ES a článku 5 ods. 1 písm. a), b) a c) smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/31/ES (25);
c) požiadavky na informácie o cene stanovené v článku 5 ods. 1 písm. c) a článku 6 ods. 1 písm. e) smernice 2011/83/EÚ a článku 22 ods. 1 písm. i) a ods. 3 písm. a) smernice 2006/123/ES;
d) požiadavky na informácie o podmienkach poskytnutia a o lehote poskytnutia opravárenskej služby stanovené v článku 5 ods. 1 písm. d) a článku 6 ods. 1 písm. g) smernice 2011/83/EÚ.
Článok 5
Povinnosť vykonať opravu
1. Členské štáty zabezpečia, aby výrobca na žiadosť spotrebiteľa opravil tovar, v súvislosti s ktorým sú požiadavky na opraviteľnosť stanovené v právnych aktoch Únie uvedených v prílohe II, a to v rozsahu, v akom sú v nich stanovené. Výrobca nie je povinný takýto tovar opraviť, ak oprava nie je možná. Výrobca môže zadať opravu subdodávateľovi, aby splnil jeho povinnosť vykonať opravu.
2. Oprava podľa odseku 1 sa vykonáva za týchto podmienok:
a) vykonáva sa buď bezplatne alebo za primeranú cenu;
b) vykonáva sa v primeranej lehote od okamihu, keď má výrobca tovar fyzicky v držbe, prijal tovar alebo mu spotrebiteľ umožnil k tovaru prístup;
c) výrobca môže na čas trvania opravy požičať spotrebiteľovi bezplatne alebo za primeraný poplatok náhradný tovar a
d) v prípadoch, keď oprava nie je možná, môže výrobca spotrebiteľovi ponúknuť renovovaný tovar.
3. Ak je výrobca, ktorý je povinný vykonať opravu podľa odseku 1, usadený mimo Únie, plní uvedenú povinnosť výrobcu splnomocnený zástupca v Únii. Ak výrobca nemá žiadneho splnomocneného zástupcu v Únii, plní uvedenú povinnosť výrobcu dovozca príslušného tovaru. Ak žiaden dovozca neexistuje, plní uvedenú povinnosť výrobcu distribútor príslušného tovaru. Splnomocnený zástupca, dovozca a distribútor môžu zadať opravu subdodávateľovi, aby splnili svoju povinnosť vykonať opravu.
4. Výrobcovia, ktorí dodávajú náhradné diely a nástroje, pokiaľ ide o tovar, na ktorý sa vzťahujú právne akty Únie uvedené v prílohe II, ponúkajú tieto náhradné diely a nástroje za primeranú cenu, ktorá neodrádza od opravy.
5. Výrobcovia alebo v príslušných prípadoch splnomocnení zástupcovia, dovozcovia či distribútori, ktorí majú povinnosť vykonať opravu podľa tohto článku, zabezpečia, aby spotrebitelia mali prostredníctvom voľne prístupného webového sídla prístup k informáciám o orientačných cenách, ktoré sa účtujú za typickú opravu tovaru, na ktorý sa vzťahujú právne akty Únie uvedené v prílohe II.
6. Výrobcovia nesmú používať žiadne zmluvné doložky, hardvérové ani softvérové techniky, ktoré bránia oprave tovaru, na ktorý sa vzťahujú právne akty Únie uvedené v prílohe II, pokiaľ to nie je odôvodnené legitímnymi a objektívnymi faktormi vrátane ochrany práv duševného vlastníctva podľa práva Únie a vnútroštátneho práva. Výrobcovia nesmú najmä brániť nezávislým opravovniam v používaní originálnych alebo použitých náhradných dielov, kompatibilných náhradných dielov a náhradných dielov vyrobených 3D tlačou, ak sú v súlade s požiadavkami práva Únie alebo vnútroštátneho práva, ako sú napríklad požiadavky na bezpečnosť výrobku alebo rešpektovanie práva duševného vlastníctva. Týmto odsekom nie sú dotknuté osobitné požiadavky právnych aktov Únie uvedených v prílohe II a nie je dotknuté právo Únie a vnútroštátne právo stanovujúce ochranu práv duševného vlastníctva.
7. Výrobcovia nesmú odmietnuť vykonať opravu tovaru, na ktorý sa vzťahujú právne akty Únie uvedené v prílohe II, len z toho dôvodu, že predchádzajúcu opravu vykonali iné opravovne alebo iné osoby.
8. Bez toho, aby bola dotknutá povinnosť vykonať opravu podľa tohto článku, môžu spotrebitelia žiadať opravu od ktorejkoľvek opravovne podľa svojho výberu.
9. Komisia prijme v súlade s článkom 20 delegované akty, aby so zreteľom na vývoj v oblasti regulácie zmenila prílohu II aktualizáciou zoznamu právnych aktov Únie, ktorými sa stanovujú požiadavky na opraviteľnosť. Komisia prijme takéto delegované akty bez zbytočného odkladu po uverejnení príslušného právneho aktu Únie a najneskôr 12 mesiacov po takomto uverejnení.
Článok 6
Informácie o povinnosti vykonať opravu
Členské štáty zabezpečia, aby výrobca alebo v príslušných prípadoch splnomocnený zástupca, dovozca alebo distribútor, a to aspoň počas celého trvania ich povinnosti vykonať opravu podľa článku 5, bezplatne sprístupňovali informácie o ich opravárenských službách, a to ľahko prístupným, jasným a zrozumiteľným spôsobom.
Článok 7
Európska online platforma pre opravy
1. Zriaďuje sa európska online platforma pre opravy (ďalej len „európska online platforma“), ktorá spotrebiteľom umožní nájsť opravovne a v príslušných prípadoch predajcov renovovaného tovaru, nákupcov vadného tovaru na renováciu alebo komunitné iniciatívy v oblasti opráv. Európska online platforma pozostáva z vnútroštátnych sekcií, ktoré používajú spoločné online rozhranie, a zahŕňa odkazy na vnútroštátne online platformy pre opravy uvedené v odseku 3 (ďalej len „vnútroštátne online platformy“).
2. Komisia do 31. júla 2027 vytvorí spoločné online rozhranie pre európsku online platformu. Uvedené spoločné online rozhranie musí spĺňať požiadavky stanovené v odseku 6 a byť dostupné vo všetkých úradných jazykoch Únie. Komisia následne zabezpečí technickú údržbu spoločného online rozhrania.
3. Členské štáty používajú pre svoje vnútroštátne sekcie spoločné online rozhranie uvedené v odseku 2. Členské štáty, ktoré majú aspoň jednu verejnú alebo súkromnú vnútroštátnu online platformu, ktorá pokrýva celé ich územie a je v súlade s ustanoveniami uvedenými v odseku 6, však nie sú povinné zriadiť vnútroštátnu sekciu na európskej online platforme. Namiesto toho sú na európskej online platforme uvedené odkazy na takéto vnútroštátne online platformy. Členské štáty zabezpečia, aby ich vnútroštátne online platformy boli funkčné do 31. júla 2027.
4. Členské štáty môžu rozšíriť rozsah svojej vnútroštátnej sekcie na európskej online platforme alebo v príslušných prípadoch svojej vnútroštátnej online platformy tak, aby sa vzťahovala nielen na opravovne, ale aj na predajcov tovaru, ktorý bol predmetom renovácie, nákupcov vadného tovaru na renováciu alebo komunitné iniciatívy v oblasti opráv.
5. Používanie vnútroštátnych sekcií v rámci európskej online platformy a vnútroštátnych online platforiem je pre spotrebiteľov bezplatné. Registrácia je dobrovoľná pre opravovne, ako aj v príslušných prípadoch pre predajcov tovaru, ktorý bol predmetom renovácie, a nákupcov vadného tovaru na účely renovácie alebo komunitné iniciatívy v oblasti opráv.
6. Vnútroštátne sekcie, ktoré používajú spoločné online rozhranie, a vnútroštátne online platformy:
a) zahŕňajú funkcie vyhľadávania týkajúce sa tovaru, umiestnenia opravárenských služieb vrátane funkcie zobrazenia na mape, cezhraničného poskytovania služieb, podmienok opravy vrátane času potrebného na dokončenie opravy, dostupnosti dočasného náhradného tovaru a miesta, kde spotrebiteľ odovzdá tovar na opravu, dostupnosti a podmienok doplnkových služieb vrátane odobratia, inštalácie a prepravy, ktoré ponúkajú opravovne, a príslušných európskych alebo vnútroštátnych noriem kvality opravy;
b) v príslušných prípadoch zahŕňajú funkcie vyhľadávania na nájdenie predajcov tovaru, ktorý bol predmetom renovácie, nákupcov vadného tovaru na účely renovácie alebo komunitných iniciatív v oblasti opráv;
c) umožňujú spotrebiteľom vyžiadať si európsky formulár pre informácie o oprave od opravovní, ktoré ho ponúkajú;
d) umožňujú opravovniam, aby svoje kontaktné informácie a služby pravidelne aktualizovali;
e) umožňujú opravovniam, aby uvádzali, že dodržiavajú príslušné úniové alebo vnútroštátne normy kvality;
f) umožňujú prístupnosť prostredníctvom vnútroštátnych webových sídel pripojených k jednotnej digitálnej bráne zriadenej nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 (26);
g) zabezpečujú prístupnosť osobám so zdravotným postihnutím a
h) poskytujú kontaktné formuláre pre používateľov na nahlasovanie technických problémov súvisiacich s fungovaním európskej online platformy, ako aj nepresností týkajúcich sa informácií poskytovaných opravovňami a v príslušných prípadoch predajcami tovaru, ktorý bol predmetom renovácie, nákupcami vadného tovaru na renováciu alebo komunitnými iniciatívami v oblasti opráv.
7. Európska online platforma umožňuje získavanie iných ako osobných údajov týkajúcich sa fungovania vnútroštátnych sekcií.
8. Členské štáty a Komisia prijmú vhodné opatrenia na informovanie spotrebiteľov, príslušných hospodárskych subjektov a predajcov o dostupnosti európskej online platformy.
Článok 8
Expertná skupina
Komisia zriadi expertnú skupinu zloženú zo zástupcov všetkých členských štátov, ktorej predsedá zástupca Komisie. Úlohou expertnej skupiny je poskytovať Komisii poradenstvo, pokiaľ ide o navrhovanie a fungovanie európskej online platformy a jej vnútroštátnych sekcií.
Článok 9
Národné kontaktné miesta
1. Do 31. júla 2026 informuje každý členský štát Komisiu o:
a) národnom kontaktnom mieste, ktoré určil pre európsku online platformu, alebo
b) vnútroštátnych online platformách, ktoré zriadil alebo zriadi v súlade s článkom 7 ods. 3
2. Členské štáty, ktoré používajú vnútroštátne sekcie európskej online platformy, môžu do 31. júla 2026 prijať v súlade s právom Únie podmienky prístupu do svojej vnútroštátnej sekcie na účely registrácie opravovní a v príslušných prípadoch predajcov tovaru, ktorý bol predmetom renovácie, nákupcov vadného tovaru na účely renovácie a komunitných iniciatív v oblasti opráv. V takýchto podmienkach sa môžu predovšetkým stanoviť požiadavky na odbornú kvalifikáciu alebo to, že registráciu vo vnútroštátnej sekcii musí najprv schváliť národné kontaktné miesto. Takéto členské štáty do tohto dátumu informujú Komisiu o všetkých prijatých podmienkach prístupu.
3. Členské štáty, ktoré používajú vnútroštátne sekcie európskej online platformy a uplatňujú podmienky uvedené v odseku 2 tohto článku, zabezpečia, aby ich vnútroštátna sekcia bola funkčná do šiestich mesiacov odo dňa, keď Komisia dodá spoločné online rozhranie stanovené v článku 7 ods. 2
4. Národné kontaktné miesto zodpovedá za tieto úlohy:
a) poskytovanie prístupu do svojej vnútroštátnej sekcie na účely registrácie opravovniam a v príslušných prípadoch predajcom tovaru, ktorý bol predmetom renovácie, nákupcom vadného tovaru na účely renovácie a komunitným iniciatívam v oblasti opráv;
b) zabezpečenie súladu so všetkými podmienkami prístupu stanovenými členskými štátmi podľa odseku 2 a
c) poskytovanie pomoci Komisii pri prevádzkovaní vnútroštátnych sekcií európskej online platformy.
Článok 10
Opatrenia pre mikropodniky a malé a stredné podniky
Komisia vo vhodných prípadoch prijme usmernenia na podporu najmä mikropodnikov a malých a stredných podnikov pri plnení požiadaviek a povinností stanovených v tejto smernici.
Článok 11
Presadzovanie
1. Členské štáty zabezpečia, aby boli k dispozícii primerané a účinné prostriedky na zabezpečenie súladu s touto smernicou.
2. Prostriedky uvedené v odseku 1 zahŕňajú ustanovenia, ktoré umožnia jednému alebo viacerým z nasledujúcich orgánov určených podľa vnútroštátneho práva podať návrh podľa vnútroštátneho práva na začatie konania pred súdmi alebo príslušnými správnymi orgánmi členského štátu s cieľom zabezpečiť uplatňovanie vnútroštátnych ustanovení, ktorými sa transponuje táto smernica:
a) verejným orgánom alebo ich zástupcom;
b) organizáciám, ktoré majú oprávnený záujem na ochrane spotrebiteľov alebo životného prostredia;
c) profesijným organizáciám, ktoré majú oprávnený záujem na začatí konania.
Článok 12
Informovanie spotrebiteľov
Členské štáty prijmú vhodné opatrenia na zabezpečenie toho, aby spotrebitelia mali k dispozícii informácie o svojich právach podľa tejto smernice a o prostriedkoch na presadzovanie týchto práv, a to aj na vnútroštátnych webových sídlach pripojených k jednotnej digitálnej bráne zriadenej nariadením (EÚ) 2018/1724.
Článok 13
Opatrenia členských štátov na podporu opravovania
1. Členské štáty prijmú v záujme podpory opravovania aspoň jedno opatrenie.
2. Do 31. júla 2029 informuje členský štát Komisiu o jednom alebo viacerých opatreniach prijatých podľa odseku 1. Komisia zverejní informácie o opatreniach, ktoré oznámili členské štáty.
Článok 14
Kogentná povaha
1. Pokiaľ sa v tejto smernici neustanovuje inak, nie je pre spotrebiteľa záväzná žiadna zmluvná dohoda, ktorá na úkor spotrebiteľa vylučuje uplatňovanie vnútroštátnych opatrení transponujúcich túto smernicu, odchyľuje sa od nich alebo mení ich účinok.
2. Táto smernica nebráni opravovni v tom, aby spotrebiteľovi ponúkla zmluvné podmienky, ktoré presahujú rámec ochrany stanovený v tejto smernici.
Článok 15
Sankcie
Členské štáty stanovia pravidlá, pokiaľ ide o sankcie uplatniteľné pri porušení vnútroštátnych ustanovení prijatých podľa článkov 4, 5 a 6, a prijmú všetky opatrenia potrebné na zabezpečenie ich uplatňovania. Stanovené sankcie musia byť účinné, primeran?